کد مطلب:5418 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

مزیت آخرین از آفریدگان
مقام و شخصیّت معنوی هر پیغمبری، در كتاب آسمانی او تجلّی می كند؛ همان گونه كه مقام موسای كلیم در حدّ تورات و مقام عیسای مسیح در حدّ انجیل جلوه گر شده است.

خداوند خطاب به پیغمبر خاتم صلی الله علیه وآله وسلم چنین می فرماید:

«وَأَنزَلْنَا إِلَیْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَیْمِنًا عَلَیْهِ فَاحْكُم بَیْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ...» [1] ؛ و ما این كتاب (قرآن عظیم) را به حق بر تو فرستادیم كه تصدیق به درستی و راستی همه كتب كه در برابر اوست نموده و بر حقیقت كتب آسمانی پیشین گواهی می دهد، پس حكم كن میان آن ها به آن چه خدا فرستاد...

حضرت سجادعلیه السلام، چه قدر زیبا این بیان را فرموده است:

«فَخَتَمَ بِنَا عَلَی جَمِیعِ مَنْ ذَرَأَ»؛ پس ما را آخرین همه آفریدگان (از پیغمبران و امّت ها) قرار داد؛ كه این بیان ارزشمند، اهمیّت موضوع را به درستی می رساند.

اگر فرض كنیم یك نویسنده، پس از بیان هر مطلبی كه لازم بوده و نوشته، پایان نوشتار خود را مُهر می كند و ختم آن را اعلام می دارد، خداوند عزیز و حكیم كه به وسیله انبیاء، با آفریدگان خود سخن می گوید، پس از پایان گفتار و كلمات، سلسله نبوت را با فرستادن پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله وسلم و صحیفه رسالت آنان را با وجود مبارك خاتم پیامبران مُهر كرده است.

لذا فرمایش حضرت سجادعلیه السلام در همین فراز، نكات مهمی را در بر می گیرد و لیاقت و جایگاه والای پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم و اهل بیت او را گوشزد می كند.

از آن جمله این كه رسول اكرم صلی الله علیه وآله وسلم واجد همه مزایای مشترك و مزایای فرد فرد انبیا گذشته است، و چون انسان كاملی است، تا روز قیامت نیز، بهتر از ایشان نخواهد آمد، تا آن جا كه خداوند می فرماید:

«فَكَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَی هَؤُلاء شَهِیدًا» [2] ؛ ما در قیامت از هر امتی شاهدی بر اعمال آنان آورده و تو را به عنوان شاهد همگان می آوریم.

و این به این معناست كه امت ها هر چه در دنیا انجام داده اند، پیامبراكرم صلی الله علیه وآله وسلم مشاهده كرده و بر بینش همه انبیا سیطره دارد.


[1] مائده (5) آيه 48.

[2] نساء (4) آيه 41.